Ik doe aangifte tegen Geert Wilders
Mens |
/ #2306 Re: Re: Re: Re:2014-04-05 20:43#2301: De boemerang - Re: Re: Re:
Laten wij daarenboven niet uit het oog verliezen, dat de seculiere, moderne wereld, zoals u die aanhaalt, een wereld is die gemodelleerd is door het Westen, een zeer select groepje landen. In hoeverre is het verdedigbaar om het Westen andermaal (of nog steeds?) haar stempel op de hele wereld te laten zetten, daarmee het recht op vrijheid (óók van meningsuiting) van andere volkeren en culturen negerend? Gezien de problemen die volgens uw eigen woorden steeds meer manifest worden in het Westen, is het maar de vraag of die stempel de juiste stempel is. Let wel: ik beweer niet dat de islamisering van de wereld het juiste antwoord op de problematiek is, maar daarmee zijn niet automatisch de westerse verworvenheden de superieure.
Beste Boemerang, vaak ben ik het met u eens, maar hier wil ik een paar opmerkingen maken: Nee, de Westerse verworvenheden zijn niet automatisch allemaal superieur (ik zie her en der wel problemen ontstaan met een doorgeschoten individualisering die uit dreigt te monden in een zeker egoisme: zolang IK het maar goed heb, interesseert het me niet wat er met anderen gebeurd) maar er zijn bepaalde rechten/ verworvenheden/ waarden die een Westerse oorsprong hebben die ik zeer zeker prefereer. Enkelen daarvan zijn de vrije meningsuiting, de integriteit van het menselijk lichaam, het recht op vrije godsdienst, het recht op huwelijk met iemand van hetzelfde geslacht. Daarbij denk ik eerder dat dit niet zozeer Westerse als wel Menselijke rechten/verworvenheden/waarden zijn: ze vloeien voort uit het feit dat je geboren bent. Je HEBT het recht te doen en te laten wat je wilt; te zeggen wat je wilt; te geloven in wie je wilt; te trouwen met wie je wilt ZOLANG je anderen daar niet mee schaadt. Dat de filosofische basis van deze gedachtegang zowel in Oost als West is terug te vinden (Zoroaster, Boeddhisme, Libertijns gedachtegoed etc) doet niet af aan het feit dat deze ideëen met name vanuit het Westen zijn uitgevloeid naar andere delen van de wereld.
Daarbij denk ik dat zowel U als ik als anderen in deze discussie 1 cruciaal punt zijn vergeten: We hebben collectief de mond vol van onze rechten, maar vergeten we niet dat aan die rechten steeds plichten kleven? Ja, je hebt het recht te zeggen wat je wilt. En tevens de plicht anderen niet te kwetsen of als groep weg te zetten voor de daden van een minderheid. Ja, je hebt het recht om hier te zijn, ongeacht van waar je vandaan komt. En je hebt de plicht je niet op te stellen als een aso. Ja, je hebt het recht te vinden dat homo's/moslims/zigeuners/PVV'ers minderwaardig zijn. En je hebt de plicht ook homo's/moslims/zigeuners/PVV'ers ongestoord hun leven te laten invullen zoals zij dat zelf goeddunken. Een dialoog is de sleutel tot een oplossing, niet een dictaat of het opwerpen van barricades. Ook de christelijke kerken hadden een œcumene nodig om vele geschillen en daarmee barricades te slechten.
Exact. Kunnen we ook eens een oecumene proberen die zich op de politieke ideëen richt en niet slechts op religie? |
|
Pravda za zatočenog Srdjana Žunića
Peticija za oslobođenje BOGDANA JOVIČIĆA
PROTIV SPOMENIKA DRAŽI MIHAILOVIĆU
Ne koncertu Ace Lukasa u Tvrđavi – Sačuvajmo spomenik kulture
Слобода за Андреjа Гњота!
Peticija da se pas Brankica vrati Fondaciji Vidak
ИЗЛАЗАК ИЗ СВЕТСКЕ ЗДРАВСТВЕНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ!?
ПЕТИЦИЈА ЗА ДОНОШЕЊЕ РЕЗОЛУЦИЈЕ О ГЕНОЦИДУ НАД СРПСКИМ НАРОДОМ У НДХ У ПЕРИОДУ ОД 1941. ДО 1945. ГОДИНЕ
Vracanje Chipsy štapića sa kečapom
Da li želite nešto da promenite?
Promena se ne događa ako ćutite. Autor ove peticije se pokrenuo i preduzeo akciju. Hoćete li i vi uraditi isto? Započnite društveni pokret kreiranjem peticije.
Pokrenite sopstvenu peticijuDruge peticije koje bi vas mogle interesovati
Peticija za oslobođenje BOGDANA JOVIČIĆA
42495 Kreirano: 2025-09-19
SLOBODA ZA ČORAK FILIPA
6114 Kreirano: 2025-09-15
Sačuvajmo vrtić “Pionirski grad” - neko mora!
366 Kreirano: 2025-09-16
PETICIJA PROTIV UBISTVA PASA-ZA HUMANO REŠENJE PROBLEMA NAPUŠTENIH ŽIVOTINJA
1608 Kreirano: 2025-02-11
Bez učešća Srbije na Evroviziji sa Izraelom
135 Kreirano: 2025-09-19
PETICIJA PROTIV UKIDANJA ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA
3288 Kreirano: 2025-08-21
PETICIJA ZA OSTAVKU DIREKTORICE OŠ "SEVER ĐURKIĆ" U BEČEJU
97 Kreirano: 2025-09-19
Обнова ОШ "Драга Станојковић" Село Раковица, Београд
652 Kreirano: 2025-08-29
Помозимо нашем Владики Григорију да оде на лечење
140 Kreirano: 2025-09-12
Промена назива Улице Сајмиште у Улица жртава логора Земун
51 Kreirano: 2025-09-16
Beneficirani radni staž za zaposlene u predškolskim ustanovama
318 Kreirano: 2024-10-03
ОБЕЗБЕДИМО РЕДОВНОГ ПЕДИЈАТРА У КОВИЉУ И БУДИСАВИ
592 Kreirano: 2025-08-06
Tražimo izmeštanje teretne obilaznice van Pančeva
1113 Kreirano: 2025-08-08
SENZORI ZA ŽIVOT DECE! DIJABETES REVOLUCIJA
16116 Kreirano: 2023-11-06
🌳 Спасимо прњаворске кестене!
374 Kreirano: 2025-09-08
Петиција за издавање употребне дозволе парку на Алтини
267 Kreirano: 2025-09-06
Optika Bela Palanka 2025.
156 Kreirano: 2025-09-12
Ukidanje male mature
21 Kreirano: 2025-09-17
Peticija za otkazivanje nastupa Đorda Davida na Danima Ludaje 2025.
103 Kreirano: 2025-09-11
Da imamo VODE u Vodovodskoj ulici!
14 Kreirano: 2025-09-19