PETICIJA ZA REFERENDUM O UGOVORIMA ZA AUTOPUT SMOKOVAC-MATESEVO

Geko

/ #7

2014-12-03 16:08

Da li neko shvata da je kroz cjelokupnu istoriju razvoja drzava, unapredjenje infrastrukture, posebno putne, bio preduslov ekonomskog razvoja. Te dvije stvari idu jedna uz drugu. Svakome je jasno da ovaj projekat (misleci na izgradnju samo ove dionice) nije isplativ po brojnim kalkulacijama i da je NPV negativna, ali moramo imati u vidu da izgradnjom ove dionice, koja je najzahtjevnija kako finansijski tako i sa aspekta gradnje, znacajno otvaramo mogucnost za izgradnju preostalih dionica u vidu javno-privatnog partnerstva sto je i cilj od samog starta! Izgradnja KOMPLETNOG auto-puta je nesto potpuno drugo i njegova analiza isplativost se moze dosta lako opravdati cak i u prilicno konzervativnim projekcijama. Ako ste ikad vozili van Crne Gore znacete o cemu pricam ako kazem da sam mnogo puta bio razocaran sto nas ljudi jednostavno izbjegavaju zbog nasih katastrofanlih puteva, da ne pominjem nesrecne slucajeve kojih nije bilo malo kroz platije. Mi pricamo o nekoj proizvodnji i fabrikama itd ali prvo moramo da shvatimo da mi jednostavno nemamo kapaciteta da budemo konkurentni u bilo cemu kad je rijec o masovnoj proizvodnji iz milion miliona razloga i to svako objektivan zna. Moze li mi neko objasniti da sad na primer otvorimo fabriku sampona, detrdzenata itd,  kako mozemo biti  konkurenti jednom Henkelu koji je svetski gigant i koji postize tolike obime prozivodnje gdje su njemu nabavke sirovina 55 puta jeftinije, kanali prodaje i pozicija na trzistu uveliko uspstovanjeni, da ne pominjem vrijeme i napor koji su potrebni da bi se kreirao jedan novi brend.. Ajde da ulozimo po par miliona u fabrike u svaki grad ali neka mi neko izvede studiju isplativost tih investicija?! Kome prodati robu?! Kako biti konkurentan?! Kako postici dobre cijene?! Pa nikad toliku ekonomiju obima ne mozemo postici niti imamo ljudskih resursa za neke takve proizvodnje. Nas prioritet moraju biti usluzne djelatnosti (ugostiteljstvo, turizam, finansije, energetika, informacione tehnologije itd..) da ne pominjem nasu geolokaciju i povoljnosti transporta preko luke bar ka dunavu i dalje ka centralnoj evropi, tu se nalaze plodovi koje treba da ubiramo. Sve ove djelatnosti iako nisu proizvodnog tipa predstavaljaju dodatu vrijednost u BDP-u. Da ne bih detaljisao o svemu ovdje, zelio bih da ponovim, kao neko ko se ozbiljno bavi ovakvim temama i projekcijama, da je ovaj projekat sam po sebi skroz neisplativ i to je svima jasno ali isto tako vjerujem da nije tesko shvatiti da je izgradnja preostalih dionica i samim time kompletnog auto-puta u vidu javno-privatnog partnerstva realnost nakon izgradnje ove dionice i to bi bilo nesto sto u potpunosti mijenja okolnosti u kojima zivimo i poslujemo a posebno za navedene grane koje trebaju da nam budu prioritet! Ako ste vec za proizvodnju, treba razmisljati o nekim unikatnim stvarima ili proizvodima prepoznatiljivog kvaliteta jer ako pricamo o nekoj proizvodnji veceg obima za sire mase, to je najvece zamlacivanje... Naravno ovo je sve bilo pod pretpostavkom da je nasa Vlada sposobna da sprovede ovakav projekat na pravi nacin u sto nas nije mnogo puta do sad uvjerila, tako da mislim da nam najveci fokus mora biti na ispitivanje njihove strucnosti da realiziju ovako vazan razvojni projekat a ne da se bavimo isplativoscu i potencijalnim benefitima ili steti kad je to prilicno jasno.. Konacno da se jednom zaduzimo i da znamo dje ce otici te pare a ne sve u javnu potrosnju kao do sada... Pozdrav