PETICIJA ZA REFERENDUM O UGOVORIMA ZA AUTOPUT SMOKOVAC-MATESEVO

Quoted post

Geko

#7

2014-12-03 16:08

Da li neko shvata da je kroz cjelokupnu istoriju razvoja drzava, unapredjenje infrastrukture, posebno putne, bio preduslov ekonomskog razvoja. Te dvije stvari idu jedna uz drugu. Svakome je jasno da ovaj projekat (misleci na izgradnju samo ove dionice) nije isplativ po brojnim kalkulacijama i da je NPV negativna, ali moramo imati u vidu da izgradnjom ove dionice, koja je najzahtjevnija kako finansijski tako i sa aspekta gradnje, znacajno otvaramo mogucnost za izgradnju preostalih dionica u vidu javno-privatnog partnerstva sto je i cilj od samog starta! Izgradnja KOMPLETNOG auto-puta je nesto potpuno drugo i njegova analiza isplativost se moze dosta lako opravdati cak i u prilicno konzervativnim projekcijama. Ako ste ikad vozili van Crne Gore znacete o cemu pricam ako kazem da sam mnogo puta bio razocaran sto nas ljudi jednostavno izbjegavaju zbog nasih katastrofanlih puteva, da ne pominjem nesrecne slucajeve kojih nije bilo malo kroz platije. Mi pricamo o nekoj proizvodnji i fabrikama itd ali prvo moramo da shvatimo da mi jednostavno nemamo kapaciteta da budemo konkurentni u bilo cemu kad je rijec o masovnoj proizvodnji iz milion miliona razloga i to svako objektivan zna. Moze li mi neko objasniti da sad na primer otvorimo fabriku sampona, detrdzenata itd,  kako mozemo biti  konkurenti jednom Henkelu koji je svetski gigant i koji postize tolike obime prozivodnje gdje su njemu nabavke sirovina 55 puta jeftinije, kanali prodaje i pozicija na trzistu uveliko uspstovanjeni, da ne pominjem vrijeme i napor koji su potrebni da bi se kreirao jedan novi brend.. Ajde da ulozimo po par miliona u fabrike u svaki grad ali neka mi neko izvede studiju isplativost tih investicija?! Kome prodati robu?! Kako biti konkurentan?! Kako postici dobre cijene?! Pa nikad toliku ekonomiju obima ne mozemo postici niti imamo ljudskih resursa za neke takve proizvodnje. Nas prioritet moraju biti usluzne djelatnosti (ugostiteljstvo, turizam, finansije, energetika, informacione tehnologije itd..) da ne pominjem nasu geolokaciju i povoljnosti transporta preko luke bar ka dunavu i dalje ka centralnoj evropi, tu se nalaze plodovi koje treba da ubiramo. Sve ove djelatnosti iako nisu proizvodnog tipa predstavaljaju dodatu vrijednost u BDP-u. Da ne bih detaljisao o svemu ovdje, zelio bih da ponovim, kao neko ko se ozbiljno bavi ovakvim temama i projekcijama, da je ovaj projekat sam po sebi skroz neisplativ i to je svima jasno ali isto tako vjerujem da nije tesko shvatiti da je izgradnja preostalih dionica i samim time kompletnog auto-puta u vidu javno-privatnog partnerstva realnost nakon izgradnje ove dionice i to bi bilo nesto sto u potpunosti mijenja okolnosti u kojima zivimo i poslujemo a posebno za navedene grane koje trebaju da nam budu prioritet! Ako ste vec za proizvodnju, treba razmisljati o nekim unikatnim stvarima ili proizvodima prepoznatiljivog kvaliteta jer ako pricamo o nekoj proizvodnji veceg obima za sire mase, to je najvece zamlacivanje... Naravno ovo je sve bilo pod pretpostavkom da je nasa Vlada sposobna da sprovede ovakav projekat na pravi nacin u sto nas nije mnogo puta do sad uvjerila, tako da mislim da nam najveci fokus mora biti na ispitivanje njihove strucnosti da realiziju ovako vazan razvojni projekat a ne da se bavimo isplativoscu i potencijalnim benefitima ili steti kad je to prilicno jasno.. Konacno da se jednom zaduzimo i da znamo dje ce otici te pare a ne sve u javnu potrosnju kao do sada... Pozdrav

Odgovori

Dejan

#42 Re:

2014-12-04 17:49:48

#7: Geko -  

 Zaboravi za Luku Bar i cijeli nas turizam. Za 20-30 godina nivo mora ce se vrlo vjerovatno dici za 1-2m! 99% svih objavljenih naucnih radova na temu globalnog zagrijavanja ukazuju na ovo. Takvu stetu nad onim sto hrani ovu drzavu (primorje), necemo moci savladati. 

Sve veca automatizacija proizvodnje i usluga, ugrozice funkcionisanje monetarnog sistema u istom tom periodu, jer ljudi nece moci doci do posla koje ce obavljati automatizovane masine. Nece moci trositi novac koji ne mogu da zarade. Javne finansije ce biti u krizi kao i cijeli monetarni sistem. 

Povrh svega sve ce se ovo desiti i ostalim zemljama od cijih turista i investicija zavisimo.

Osim ljetnje spice koja traje od 1-15 avgusta, ja po nasim putevima nisam primjetio neke vece guzve.
Crna Gora ima solidne puteve. Teren je takav da su drugaciji neisplativi. A i kao sto su rekli ostali, postoji pametnijih nacina da se toliko zaduzimo. 

Ako su tacni svi navodi PZP-a o stetnim tackama, ovaj projekat bi mogao biti smrtonosna greska za instituciju crnogorske drzave. U slucaju bankrot drzave, sve sto imamo i sto smo stvarali od privatne imovine, bice takodje pod voljom kineske banke. Ako se drzava zaduzi, to znaci da su zaduzeni svi gradjani! Ne zaboravi to. Drzava smo svi mi koji zivimo ovdje. 


Gost

#77 Re:

2014-12-08 14:51:45

#7: Geko -  

 turizam je svugdje u svijetu SAMO naglasavam to SAMO pomocna grana za dobijanje novca NIKAKO glavna i jedina stavka sto je kod nas slucaj sta cemo kad niko nece htjeti da dodje kod nas iz raznoraznih stvari,mi nista proizvodno nemamo u drzavi a IT tehnologija molim o cemu ti to pricas pa tek tu nemamo sta da trazimo jadan nebio zna se dje i u sta treba da se ulaze i u koju proizvodnju a to sigurno nije turizam